پاورپوینت تحلیل جامع معماری تاج محل هندوستان
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: ppt
تعداد صفحات: 74
حجم فایل: 4474 کیلوبایت
قیمت: 35000 تومان
دانلود پاورپوینت با موضوع تحلیل جامع معماری تاج محل هندوستان،
در قالب ppt و در 74 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
در قالب ppt و در 74 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
"ادوین آرنولد"، شاعر انگلیسی، در توصیف تاج محل می نویسد: "این ساختمان به مانند دیگر بناها، صرفا یک کار معماری نیست، بلکه روی سنگ های زنده آن اشتیاق و علاقه شدید عاشقانه یک امپراتور حک شده است."
رابیند رانات تاگور، شاعر و اندیشمند بنگالی هند این بنا را "قطره اشکی بر رخسار تاریخ" نامیده است .
و جهانیان تاج محل را به عنوان یکی از هفت عجایب دنیا شناخته اند.
رابیند رانات تاگور، شاعر و اندیشمند بنگالی هند این بنا را "قطره اشکی بر رخسار تاریخ" نامیده است .
و جهانیان تاج محل را به عنوان یکی از هفت عجایب دنیا شناخته اند.
معرفی تاج محل:
ساخت: به سال 1040ه.ق. تا 1057 ه.ق.
معمار: استاد عیسی و یا ملا مرشد شیرازی
تاج محل در دوران مغول و با بهرهگیری از موتیفهای سنتی و عناصر معماری اسلامی مورد استفاده در مساجد ساخته شده است.
پلان مرکزی یک تمهید خاص و قابل قبول را به وجود میآورد. در ادامه حیاط مرکزی،گنبد،قوسها و سردرهای تزئین شده، معماری متشکل از فرم، فضا، نور و تزئینات را به وجود میآورد که قصد دارد با پدیدآوردن نمادهای مقتدرانه و صحیح، یک ساختمان دارای معانی فرهنگی را پدید آورد.
این بنا در کنار رود آگرا بر پا شده است . استقرار مزار در کنار رودخانه موجب شد که عمارت مزار از نواحی واقع در آن سوی رودخانه یا از سوی کسانی که از طریق رودخانه عبور میکردند، به خوبی قابل مشاهده باشد.
افزون بر این،اهمیت عمارت مزار از لحاظ بصری برای بازدیدکنندگان و زائران بیشتر نیز شد، زیرا جلوخان و دروازة ورودی باغ در امتداد محور طولی مجموعه و در سوی دیگر باغ قرار داشت، و استقرار مزار در سوی دیگر باغ و در امتداد همان محور نه تنها از اهمیت و شکوه بنا نمیکاهد، بلکه طولانیتر شدن مسیر و زمان دسترسی به آن و نقاط دید بیشتر در طی زمان طولانیتر تا هنگام رسیدن به آن بر اهمیت بنا افزوده است
دو عمارت مسجد و مهمانخانه در دوسوی مزار(مسجد در جبهة غربی و مهمانخانه در جبهة شرقی مزار)به گونهای طراحی و ساخته شده است که جهت نمای اصلی آنها به سمت عمارت مزار قرار گرفته است. در طراحی این دو عمارت، یکی از ابداعات بسیار خاص در معماری دوران اسلامی روی داده است. معمار تاج محل برای تأکید بسیار بر اصل تقارن و به منظور افزایش اهمیت عمارت مزار و ایجاد پیوند بصری استوار و طراحانه بین عمارت مزار و دو عمارت مزبور، از نقشهای کاملا واحد و یکسان برای این دو بنا که کارکردهای متفاوتی داشتند، استفاده کرده است و شاید بتوان اظهار داشت که چنین اقدامی در تاریخ معماری دوران اسلامی بینظیر یا حداقل بسیار کمنظیر است، به ویژه آنکه نه تنها نقشة این دو بنا، بلکه نماها و ترکیب حجمی آنها نیز همانند است و تنها اقدام ظریفی که معمار تاج محل برای تمایز بین آنها صورت داده، این است که شکل محراب و جای نماز را در دیوار و صحن مسجد ایجاد کرده است ...
ساخت: به سال 1040ه.ق. تا 1057 ه.ق.
معمار: استاد عیسی و یا ملا مرشد شیرازی
تاج محل در دوران مغول و با بهرهگیری از موتیفهای سنتی و عناصر معماری اسلامی مورد استفاده در مساجد ساخته شده است.
پلان مرکزی یک تمهید خاص و قابل قبول را به وجود میآورد. در ادامه حیاط مرکزی،گنبد،قوسها و سردرهای تزئین شده، معماری متشکل از فرم، فضا، نور و تزئینات را به وجود میآورد که قصد دارد با پدیدآوردن نمادهای مقتدرانه و صحیح، یک ساختمان دارای معانی فرهنگی را پدید آورد.
این بنا در کنار رود آگرا بر پا شده است . استقرار مزار در کنار رودخانه موجب شد که عمارت مزار از نواحی واقع در آن سوی رودخانه یا از سوی کسانی که از طریق رودخانه عبور میکردند، به خوبی قابل مشاهده باشد.
افزون بر این،اهمیت عمارت مزار از لحاظ بصری برای بازدیدکنندگان و زائران بیشتر نیز شد، زیرا جلوخان و دروازة ورودی باغ در امتداد محور طولی مجموعه و در سوی دیگر باغ قرار داشت، و استقرار مزار در سوی دیگر باغ و در امتداد همان محور نه تنها از اهمیت و شکوه بنا نمیکاهد، بلکه طولانیتر شدن مسیر و زمان دسترسی به آن و نقاط دید بیشتر در طی زمان طولانیتر تا هنگام رسیدن به آن بر اهمیت بنا افزوده است
دو عمارت مسجد و مهمانخانه در دوسوی مزار(مسجد در جبهة غربی و مهمانخانه در جبهة شرقی مزار)به گونهای طراحی و ساخته شده است که جهت نمای اصلی آنها به سمت عمارت مزار قرار گرفته است. در طراحی این دو عمارت، یکی از ابداعات بسیار خاص در معماری دوران اسلامی روی داده است. معمار تاج محل برای تأکید بسیار بر اصل تقارن و به منظور افزایش اهمیت عمارت مزار و ایجاد پیوند بصری استوار و طراحانه بین عمارت مزار و دو عمارت مزبور، از نقشهای کاملا واحد و یکسان برای این دو بنا که کارکردهای متفاوتی داشتند، استفاده کرده است و شاید بتوان اظهار داشت که چنین اقدامی در تاریخ معماری دوران اسلامی بینظیر یا حداقل بسیار کمنظیر است، به ویژه آنکه نه تنها نقشة این دو بنا، بلکه نماها و ترکیب حجمی آنها نیز همانند است و تنها اقدام ظریفی که معمار تاج محل برای تمایز بین آنها صورت داده، این است که شکل محراب و جای نماز را در دیوار و صحن مسجد ایجاد کرده است ...