تحقیق مقدمات ظهور
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 56
حجم فایل: 44 کیلوبایت
قیمت: 30000 تومان
ابن شرف بس که به مسکین درت مِسکینم هرگز آنقدر ندارم که شوم مِسکینت
«اللّهمَّ صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم»!
دنیا، میدان تنازع حق و باطل، و سرای پیروزیها و شکستهای گذرای این دو جبهه بوده و خواهد بود:«وتلک الأیّام نُداوِلُها بین النّاس»؛ این روزگار [گاهی فتح و غلبه، گاهی شکست و مغلوبیّت] را ما میان خلایق میگردانیم.1
آن چه در این میان، امید بخشِ دل خستهی مؤمنان است، فرجام گرم و شیرینی است که قرآن کریم برای این درگیری نوید داده است: «إنّ الذین یُحادّونَ اللّهَ ورَسولَهُ أولائک فی الأذلّین* کتب اللّهُ لاَءغلِبَنَّ أنا و رُسُلی»کسانی که با خدا و رسولاش مخالفت میکنند، آنان در پَستترین مرتبهی ذلّتاند. خداوند، چنین حتم گردانید که البته من و فرستادگانام، [بر دشمنان] غالب میشویم.2
زبانِ «کتب اللّه...»، نشانهی ارادهی حتمی خدا است.
گویا، مسیر سربلندی و غلبهی حق و تحقّق آن فرجام روشن، تنها از راه آن میدان درگیری و نزاع میگذرد. که در آیه دیگری چنین آمده است: «بَل نَقذِفُ بالحقّ علی الباطِل فَیَدمِغُهُ فإذا هو زاهقٌ»3؛ بلکه ما، همیشه، حق را بر باطل پیروز میگردانیم تا باطل را محو و نابود سازد.
در این باره، آن چه حایز اهمّیّت است، این است که «آیا نوید چنین فرجام زیبایی، کُشندهی مسئولیّتهای انسانی و تاریخی پیروان حق خواهد بود. و یا این که هواداران جبههی حق، در عین امیدواری و دل دادگی به این قبیل بشارتها، باید حرکتی هماهنگ با قانونها و سنّتهای حاکم بر هستی، در جهتِ فراهم آوردن و زمینه سازی آن روز موعود داشته باشند؟». این جا است که ضرورت بحث از علل، عوامل، شرایط و زمینههای ظهور، آشکار میشود و آدمی را در پی کنکاش از آنها وادار میسازد ...
«اللّهمَّ صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم»!
دنیا، میدان تنازع حق و باطل، و سرای پیروزیها و شکستهای گذرای این دو جبهه بوده و خواهد بود:«وتلک الأیّام نُداوِلُها بین النّاس»؛ این روزگار [گاهی فتح و غلبه، گاهی شکست و مغلوبیّت] را ما میان خلایق میگردانیم.1
آن چه در این میان، امید بخشِ دل خستهی مؤمنان است، فرجام گرم و شیرینی است که قرآن کریم برای این درگیری نوید داده است: «إنّ الذین یُحادّونَ اللّهَ ورَسولَهُ أولائک فی الأذلّین* کتب اللّهُ لاَءغلِبَنَّ أنا و رُسُلی»کسانی که با خدا و رسولاش مخالفت میکنند، آنان در پَستترین مرتبهی ذلّتاند. خداوند، چنین حتم گردانید که البته من و فرستادگانام، [بر دشمنان] غالب میشویم.2
زبانِ «کتب اللّه...»، نشانهی ارادهی حتمی خدا است.
گویا، مسیر سربلندی و غلبهی حق و تحقّق آن فرجام روشن، تنها از راه آن میدان درگیری و نزاع میگذرد. که در آیه دیگری چنین آمده است: «بَل نَقذِفُ بالحقّ علی الباطِل فَیَدمِغُهُ فإذا هو زاهقٌ»3؛ بلکه ما، همیشه، حق را بر باطل پیروز میگردانیم تا باطل را محو و نابود سازد.
در این باره، آن چه حایز اهمّیّت است، این است که «آیا نوید چنین فرجام زیبایی، کُشندهی مسئولیّتهای انسانی و تاریخی پیروان حق خواهد بود. و یا این که هواداران جبههی حق، در عین امیدواری و دل دادگی به این قبیل بشارتها، باید حرکتی هماهنگ با قانونها و سنّتهای حاکم بر هستی، در جهتِ فراهم آوردن و زمینه سازی آن روز موعود داشته باشند؟». این جا است که ضرورت بحث از علل، عوامل، شرایط و زمینههای ظهور، آشکار میشود و آدمی را در پی کنکاش از آنها وادار میسازد ...